23 November 2010

Tukar Duit Simpanan kepada Emas : Part 1 - Kesan Kadar Inflasi

Ok ini adalah sambungan dari posting saya yang sebelum ni..(klik sini) Tentang sebab2 kenapa kita mesti tukar kan wang simpanan kite kepada emas.. :)

Point 1: Kesan Inflasi terhadap wang kertas dan emas..

Sebelum tu, saya nk cerita sikit pasal inflasi..sebab mungkin ada kawan2 kita yang tak berapa clear pasal inflasi ni..

Nak senang cerita, inflasi ni ialah satu keadaan dimana duit kita mulai susut nilai dan kuasa membeli nye semakin rendah.. dengan kate lain, harga barang2 zaman dulu tak same dengan harga zaman sekarang.. contoh paling senang, zaman2 saya kecik dulu..(tahun 90-an) pergi sekolah rendah, mak bapak bagi 30sen, dah boleh beli nasik dengan air.. tapi zaman sekarang, kalau budak2 sekolah rendah bawak 30sen je, memang tak dapat beli ape2 la...



Mak bapak zaman sekarang ni, selalu yang saya tanya, paling kurang pun bagi anak RM2 - RM3 untuk ke sekolah..baru la dapat beli nasik dgn air.. maksud nye, diorang terpakse belanje 8 - 10 kali ganda dari zaman dulu punye harga.. dasyat kan?? huhu..

Wang Kertas

So, inilah yang berlaku kepada wang kertas..nilai nya makin lama makin susut kerana dimakan oleh inflasi..Pernah tak kite terfikir, kenapa barang naik harga..kenapa minyak naik harga..kenapa tambang bas naik harga.. kalau anda perasan, bukan nye ade ape yang bertambah pun..gula sekilo tetap sekilo..tapi harga bertambah... kenapa?? ini lah kesan daripada inflasi... wang kertas sangat mudah dimakan oleh inflasi..

Saya bagi lagi contoh, katakan kite simpan duit kertas RM1000 dari bulan January hingga bulan December 2009. Dan katakan kadar inflasi pada tahun 2009 itu adalah sebanyak 4%..lihat apa yang terjadi..

100% tolak 4% = 96%    <--  4% adalah kadar inflasi
Nilai duit kita pada bulan December = 96%  x  RM1000  =  RM960

Sekarang anda lihat, duit kite yang asal2 nilai nye RM1000, dah jadi RM960. Mungkin ada yang tanya, kenapa berkurang pula, kat tangan masih ade RM1000??

Ya, kat tangan kita memang masih ada RM1000..tapi value / nilai nye dah tak sama lagi dengan RM1000 masa kita mula2 simpan duit tu dulu..tak percaya?? cube kita beli barang yang harga nye RM1000 pada awal tahun..memang takkan dapat dah..pada hujung tahun, mesti harga nye dah jadi seribu lebih dah..

Jadi anda perasan tak??

Sebenar nya ape yang berlaku, bukan lah sesuatu barang tu yang naik harga, tapi nilai duit kita yang susut... contoh dulu gula sekilo = RM1. Tiba2 sekarang gula sekilo jadi RM1.50.. Sebenar nye gula tu tak naik harga pun, tapi sebab duit kite dah susut nilai, kite kene tambah lagi 50sen untuk beli gula sekilo tu.. ni lah name nye Buying Power (Kuasa Membeli) semakin lemah.. RM1 sekarang dah tak mampu nak beli barang yang same dengan RM1 dulu..

Sekarang cuba anda bayang kan, setiap tahun dari tahun 2000 hingga tahun 2010, boleh kata kadar purata inflasi negara adalah 4% - 6%... Sekarang cuba kite fikir2 balik, selamat ke kalau kite simpan duit kite macam tu je??  Kalau RM100 mungkin tak rase.. Kalau RM1000?? RM10000?? setahun je dah hilang beratus2..Diam2 kite sebenarnye dah dirompak oleh INFLASI!!!


 Tengok la sendiri, dari tahun ke tahun kuasa membeli telah jatuh teruk..


Emas


Okeh, apa yang terjadi kepada Emas pulak?

Kalau anda kaji, emas merupakan penyimpan nilai yang paling berkuasa. Emas langsung tidak tergugat dengan inflasi. Setinggi mana pun kadar inflasi, emas tetap mampu untuk melawan nye.

Bukti??

1 Dinar pada zaman Rasulullah, mampu untuk membeli sekor kambing.. pada hari ni, 1 dinar juga mampu untuk beli sekor kambing..

Logik kan? Hari ni harga 1 dinar (Emas 916 seberat 4.25g) = RM640.00.. memang bleh sangat nak beli sekor kambing dewasa yang gemuk.hehe..

Sekarang anda bayang kan, Zaman Rasulullah dulu tu ialah 1400 tahun yang lalu. namun nilai emas tu sikit pun tak susut..dengan kate lain, buying power (kuasa membeli) emas ni kekal tinggi dari dulu sampai sekarang.. 0% inflasi selama 1400 tahun!! huhu..sangat hebat!!  :D

Sekarang nampak tak? hehe.. sesungguh nye simpan emas lebih baik daripada simpan duit kertas..

Betullah kata2 Rasulullah..


Abu Bakar Ibn Abi Maryam meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: "Akan tiba satu zaman di mana tiada apa yang tinggal dan boleh digunakan oleh umat manusia, maka simpan lah Dinar (emas) dan Dirham (perak) (untuk digunakan)" (Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal)
Call/sms saya kalau dah berhasrat untuk simpan emas.. :)

2 comments:

  1. emas = 1. magnet kekayaan
    2. mengelak kebocoran wang.

    ReplyDelete
  2. hehe.. betul2.. wang2 yg bocor tu dah mengalir pergi ke emas... sbb tu la emas ni magnet kekayaan.. :)

    ReplyDelete