04 January 2011

Harga Emas Akan Terus Meningkat Pada 6-9 Bulan Akan Datang

Goldman Sachs Group Inc. meramalkan ekonomi Amerika akan bertambah tenat pada 6-9 bulan yang akan datang.


Ketua Analisis Jan Hatzius berkata,
"Kami melihat fenomena ini dlm 2 keadaan,
Fenomena pertama ialah kadar pertumbuhan ekonomi di U.S sehingga pertengahan tahun 2011 hanya sekitar 1.5% - 2% sahaja, manakala kadar pengangguran meningkat secara sederhana tetapi bakal mencecah sehingga 10%.

Fenomena kedua dan yang terburuk sekali ialah ekonomi amerika bakal mengalami kemelesetan yang teruk"

Apa Interpretasi yang dapat kita simpulkan daripada kenyataan di atas?
1- Kadar pertumbuhan ekonomi yang perlahan dan kadar pengangguran yang meningkat menunjukkan bahawa ekonomi sesebuah negara sedang mengalami kemelesetan ekonomi.
2- Kemelesetan ekonomi pula bakal menyebabkan para pelabur saham menjual kesemua saham dan beralih kepada komoditi emas.
3- Kemelesetan juga menimbulkan kebimbangan kepada para pengguna tentang peningkatan inflasi. Bagi melindungi penyusutan nilai wang simpanan mereka akibat inflasi, mereka akan berebut2 utk membeli emas dan sekaligus melonjakkan permintaan ke atas komoditi ini.
4- Permintaan yang tinggi, akan menyebabkan kenaikan harga emas yang lebih tinggi.
5- Berita seperti di atas juga bakal mempengaruhi sentimen pasaran emas, dan membuatkan para pengguna di seluruh dunia mengambil kesempatan diatas kemelesetan di U.S untuk membeli komoditi emas bagi meraih keuntungan pelaburan jangkamasa sederhana dan panjang.






Kesimpulan ?
Belilah emas sebanyak-banyak nya, dan jangan simpan duit tunai dah.. Jika anda merasakan harga komoditi ini sudah cukup tinggi, dan takkan naik2 lagi dah, maka jangan la beli emas, simpanlah wang anda dan lihatlah saja harga emas yang semakin hari semakin meninggi.



Tetapi jika anda ingin menjadi seorang yang bijak dan keluar dari pemikiran yang konservatif, hubungi saye sekarang untuk melindungi nilai harta dan simpanan anda !!!

No comments:

Post a Comment