18 October 2012

Sukacita dimaklumkan...

offer letter bank


Alhamdulillah..lebih kurang 2 minggu lepas aku apply loan rumah yang 1st ni, akak banker tu call cakap loan dah lulus..fuuhh..lega nye rase. Actually beberapa hari sebelum tu, aku dapat call dari 2 lagi bank, diorang bagitau loan aku dah kene reject..haha. ni semua gara2 aku mempunyai loan ASB yang sangat tinggi (rm160k). so % DSR dah nk dekat maximum. Dulu buat loan ASB, tak terfikir pun nak terlibat dengan property investing ni. haha..

Cerita pasal loan ASB kat sini

Ape yang aku tahu, satu2 nye sebab loan aku diapprove oleh Bank Islam ialah mereka dah start untuk tidak mengira loan ASB sebagai komitmen semenjak tahun lepas. ini ape yang banker tu bagitau aku la. so maksudnye kat sini, bank tak ambil kira komitmen loan ASB aku mase diorang calculate aku punye DSR..huhu..untung la. ;D

Cuma ade satu kekurangan loan ni, diorang tak cover aku punye legal fee and valuation fee..diorang just cover untuk MRTT sahaja.. katenye bende tu aku boleh dapat kalau keje dengan gomen je..fuh, jeles btol dengan org gomen ni. hehe.. tapi takpe lah, after all, this is the only choice that I've got. orang kampung aku cakap, take it or leave it la..haha..

So kesimpulan kes aku ni, bank akan offer aku mcm ni:
a) 90% finance from property market value
b) MRTT (insurance)

yang aku kene cover sendiri:
c) Legal fee - cost lawyer dan guaman
d) Valuation fee

Apepun, kadang2 rase macam tak percaye pun ade, aku bakal mempunyai sebuah rumah atau lebih tepat aku panggil aset untuk mase depan aku. jujur aku cakap, beberapa bulan yang lepas, lansung tak pernah terfikir nak terjebak dalam property investing, apetah lagi nak beli rumah. aku pikir nak upgrade sport rim ade la. hahaha..



No comments:

Post a Comment