26 September 2012

Apply loan bank


Alhamdulillah..lepas further negotiation dengan owner, aku berjaya dapat less sikit dari harga jual yang die letak hari tu. heheh, tu la untung beli rumah 2nd, bleh nego2 harga lagi.

Market value dah pun confirm, selling price pun dan ok, step seterusnya ialah apply loan dengan bank. Ape yang penting untuk kite tahu, proses apply loan bank ni perlulah dijalankan serentak di beberapa buah bank yang kite dah kenalpasti dapat memberikan market value yang tinggi. 

Maksud serentak kat sini bukan lah kene betul2 pada mase yang same. Cume kalau boleh buat dalam hari yang same atau minggu yang sama. Macam kes aku ni, aku pegi submit loan application ke 3 buah bank yang berbeza dalam hari yang sama. Rasionalnya, setiap bank akan dapat melihat melalui CCRIS report bahawa aku sedang apply loan yang sama di bank lain. Bende ni sebenarnye untuk create 'sense of competition' antara bank2 tersebut untuk merebut customer, dalam kes ni, aku lah customer tu. heheh..

Sebab yang ke-2 ialah, kite tidak perlu tunggu untuk membuat application baru seandainye application kite di bank pertama telah direject..yelah, lain2 bank, lain valuation nye terhadap kelayakan kite. kalau kite submit 3 bank terus, ape2 jadi kite dah ade backup.. kalau 3 bank tu semua approve pun, still boleh decline..so no problemo.

Aku nk share sikit pasal dokumen2 yang aku dah prepare mase nk apply loan bank ni:

1. IC
2. Payslip 6 bulan
3. Bank statement
4. Copy buku ASB
5. KWSP statement

Sebenarnye ade beberapa lagi dokumen2 yang kite boleh jadikan as supporting, termasuk la bukti saving (simpanan selain dalam akaun gaji) dan juge side income punye statement. Ape yang penting, sediakan apa saja yang banker tu mintak, asalkan dapat meyakinkan banker tu bahawa kite ni layak untuk diberikan pinjaman..




No comments:

Post a Comment